سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://facebook69.ParsiBlog.com
یه وبلاگ با همه نوع مطلب برای سرگرم شدن 
قالب وبلاگ
محبوب کن - فیس نما دستمزدهای صوری ستاره ها در تئاتر

این روزها شاهد حضور پررنگ بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون در صحنه تئاتر هستیم؛ بازیگرانی که برای حضور در فیلم‌های مختلف درآمدهای چندصد میلیونی دارند.

 شاید برای شما هم مثل ما سوال پیش بیاید که این هنرمندان برای حضور در صحنه تئاتر چه مبالغی را دریافت می‌کنند؟


اغلب کارگردان‌ها می‌گویند که این بازیگران برای حضورشان در تئاتر مبالغی را مطابق با قراردادهای تیپ تئاتر که سقف آن 15 میلیون تومان است، دریافت می‌کنند، اما آیا می‌توان باور کرد که چهره‌هایی چون مهناز افشار برای حضور یک ماهه‌ روی صحنه فقط 15 میلیون تومان دریافت کنند؟



ستاره‌ها حق دارند دستمزد بیشتری بگیرند

مائده طهماسبی، کارگردان تئاتر که چندی پیش نمایش «کلمه، سکوت، کلمه» را در سالن ایرانشهر خانه هنرمندان روی صحنه برد،می‌گوید: این حرف و بحث‌ها از 15 سال پیش که ما نمایش «شام آخر» را کار می‌کردیم، آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. به نظرم بازیگر، بازیگر است و حق دارد که تجربه‌های متفاوتی داشته باشد. البته فکر می‌کنم این موضوع که بازیگران سینما نباید یه تئاتر بیایند دیگر حل شده و نیاز به طرح و بررسی ندارد.

او ادامه می‌دهد: به نظر من، وقتی چهره‌ای مانند محمدرضا گلزار در یک فیلم سینمایی بازی می‌کند، حق‌دارد که نسبت به دیگر بازیگران دستمزد بالاتری بخواهد. مردم دوستش دارند و ستاره‌شان است و به واسطه حضورش در یک فیلم افراد بیشتری به سینماها می‌آیند و فیلم فروش بیشتری خواهد داشت.

این کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: این قاعده در عرصه تئاتر هم همین طور است. وقتی مهناز افشار قرار است در یک تئاتر بازی کند، باید دستمزد بیشتری طلب کند، چون آنها که اهل تماشای تئاتر هم نیستند، به واسطه نام او به تماشای تئاتر می‌آیند.

او درباره دستمزد بازیگران تئاتر خودش هم می‌گوید: بازیگران سینما هیچ کدام برای پول به تئاتر نمی‌آیند، خودشان بهتر از همه می‌دانند که در تئاتر از پول خبری نیست. بازیگران من هم از رامین ناصرنصیر و امیرحسین رستمی گرفته تا سایر اعضای گروه همه مبلغی به مراتب پایین‌تر از سقف قرارداد تیپ دریافت کردند.

همه چیز را شفاف اعلام کردم

رضا حداد، کارگردان تئاتر «آمدیم نبودید رفتیم» اواخر سال گذشته کار خود را اجرا کرد و با استقبال بسیار خوبی هم از جانب مخاطبان حرفه‌ای تئاتر و همچنین مردم مواجه شد. او درباره این موضوع می‌گوید: ما هیچ‌گونه حمایت و کمکی را از مرکز هنرهای نمایشی دریافت نکرده بودیم و تهیه‌کننده خصوصی داشتیم.

 درباره دستمزد بازیگران هم از نظر من اعلام مبلغ مشکلی ندارد، اما این کار را نمی‌کنم، چون ممکن است بازیگران دوست نداشته باشند این موضوع به صورت رسانه‌ای اعلام شود.


حداد درباره جمع هزینه‌های نمایش «آمدیم نبودید رفتیم» اظهار می‌کند: من برای اولین بار اعلام می‌کنم کل هزینه این تئاتر 390 میلیون تومان شده است.

حداد باز هم توضیح می‌دهد: در کار ما قرار بود هر یک از بازیگران اسپانسری برای گروه جذب کنند و از آن اسپانسر هم مبلغی دریافت کنند. درباره مهناز افشار هم همین اتفاق رخ داد، وگرنه بنده هیچ مبلغ اضافه‌تری نسبت به سقف قراردادهای تیپ به ایشان نپرداختم.

این کارگردان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا دستمزد بازیگران تئاتر بر مبنای قراردادهای تیپ تئاتر پرداخت شده یا نه؟ می‌گوید: دستمزدها در مواردی کمتر از سقف بالای این قراردادها هم پرداخت شده است!

سهم مرکز هنرهای نمایشی از بودجه تئاتر

گروهی دیگر از تئاترهایی که روی صحنه می‌روند با تصویب شورای حمایت از بودجه دولتی بهره‌مند می‌شوند، بودجه‌ای که به گفته قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد درمواردی به حدود 300 میلیون تومان هم رسیده است، اگرچه امیر دژاکام به عنوان یکی از کسانی که از این بودجه برخوردار شده به همین موضوع هم انتقادهایی دارد.

این کارگردان باسابقه تئاتر چندی پیش تئاتر «ساقی» را روی صحنه داشت. او می‌گوید: به جای بررسی میزان دستمزد بازیگران تئاتر‌ها به این بپردازید که چرا مرکز هنرهای نمایشی بودجه ما را نمی‌دهد تا دستمزدشان را پرداخت کنیم!

این کارگردان ادامه می‌دهد: کارگروه تخصصی هزینه‌های نمایش ما را محاسبه کرد و به شورای حمایت ارجاع داد. اما شورای حمایت تنها با 70 درصد مبلغ برآورد شده موافقت کرد، اما تا این لحظه تنها هزینه‌های صحنه و دکور را به ما پرداخت کرده و من هنوز نتوانسته‌ام دستمزد بازیگرانم را پرداخت کنم.

به گفته دژآکام، با این‌که دو ماه پیش اجرا به پایان رسیده، هنوز هیچ خبری از پرداخت هزینه‌هایی که شورای حمایت آنها را تصویب کرده نشده است.

شکایت از یک کارگردان


در این میان بازار رنجش میان بازیگران و کارگردان‌های تئاتر هم داغ است تا آنجا که کار به شکایت هم کشیده می‌شود؛ هفته پیش یکی از بازیگران تئاتر گفت: از یکی از کارگردانان به دلیل پرداخت نکردن دستمزد به خانه تئاتر شکایت کردم. اگرچه روز گذشته باخبر شدیم این ماجرا به خیر و خوشی به پایان رسیده است.


[ چهارشنبه 91/7/26 ] [ 12:8 عصر ] [ آیسان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

امکانات وب


بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 50
کل بازدیدها: 221800